فرهنگ سازمانی به متغیرهایی نظیر همبستگی ، ارزش های مشترک و تعهد فردی به هدف های جمعی بستگی دارد . در ارزشیابی فرهنگ سازمانی هم به تناسب و شایستگی ارزش های بنیادین و هم به نیرومندی آن توجه می کنیم . آنچه که به هر سازمانی هویت مشخص می بخشد عبارتند از : سنت ها ، ارزش ها ، عادتها ، نشانه ها ، آداب و رسوم است . استراتژی های تغییر باید با فرهنگ سازگار باشد . هر سازمان باید نقاط قوت و ضعف فرهنگ خود را روشن کند و بکوشد تا راهی پیدا کند که بر پایه نقاط قوت فرهنگ استوار باشد .

عکس العمل افراد تازه وارد در رویارویی با فرهنگ سازمان ، متفاوت می باشد . افرادی با طبع آرام و انعطاف پذیر ، معمولاً ارزش ها و موازین سازمان را خیلی زود و به راحتی می پذیرند و به سرعت خود را با آن منطبق می سازند ، برعکس افراد ناسازگار و "سرکش" هیچیک از ضوابط و معیارهای سازمانی را نمی پذیرند و همگی را مردود می دانند . این افراد وصله ناجوری هستند که رفتار و عملکردشان در تضاد یا مغایر با اهداف سازمان است و اغلب چاره ای نیست جز اینکه دیر یا زود عذر آنها خواسته شود . افراد دیگری هستند بعضی از ارزش ها و هنجار های سازمان را می پذیرند ، در صورتی که این گروه از افراد ارزش ها و هنجار های مهم و فوری را پذیرفته باشند مشکلی پیش نخواهد آمد ، زیرا بدیهی است که نیل به اهداف سازمان ، بستگی به پذیرفتن و رعایت ارزش ها و هنجارهای اصلی و اساسی آن دارد .

البته این که چه ارزش هایی ثانوی و فرعی به شمار می آیند بستگی به سازمان و اهداف آن دارد .

فرهنگ سازمانی نوع A: سازمان خواهان کسانی است که وفاداری مطلق داشته باشند و آداب و ارزش های آن را بی چون و چرا بپذیرند و برای حفظ آنها بکوشند .

فرهنگ سازمانی نوع B : سازمان خواهان افراد آزاد اندیشی است که دارای خلاقیت و اندیشه نو بوده و بتوانند روش های ابتکاری و تازه ای ارائه دهند .

در مورد اول ، سازمان مصر خواهد بود که کارکنان ، بی قید و شرط تمام ارزش ها و هنجارها را بپذیرند و به آن پایبند باشند ، ولی در مورد دوم ، تنها پذیرفتن ارزش های اصلی و محوری سازمان کافی خواهد بود .

فرهنگی که به شفافیت ارزش می دهد نسبت به فرهنگی که کنترل کردن را با ارزش می داند ، اختیار بیشتری به مدیران می دهد . اصولاً شفافیت بین بخش های مختلف باعث می شود که شرکت بتواند خیلی سریع به سلیقه های متغیر بازار پاسخ دهد .

اصولاً شرکتی که مدیرانش به طور جدی نسبت به پیشرفت کارمندان متعهد باشند رقابتی تر خواهد بود .

ادگارشاین ( Edgar Shine ) پیشگام و مشاور بین المللی فرهنگ سازمانی , اعتقاد دارد که فرهنگ سازمانی تنها قسمتی از کوه یخ در اقیانوس است که از آب بیرون می ماند . وی با بررسی فرهنگ سازمانی در سه سطح رفتار ها ، ارزش ها و تفکرات جمعی بیان می کند که چگونه هر یک از این عوامل می توانند موجب ایجاد تغییر در انگیزه ها گردند . ایشان در فرازی می فرمایند " هرگز عزم تغییر فرهنگ نکنید ، کار را به عزم گشودن گره ای از کار سازمان آغاز کنید . "

منابع و مآخذ :

- مدیریت منابع انسانی/ اسفندیار سعادت – تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت) ، چاپ دوازدهم ، بهار 1386.

- روزنامه همشهری ، سه شنبه 21 آذر ماه 1391 – سال بیستم – شماره 5857 .

- روزنامه دنیای اقتصاد ، سه شنبه 28 آذر ماه 1391 – سال یازدهم – شماره 2812 .

- فرهنگ سازمانی / ادگارشاین / مترجم دکتر محمد ابراهیم محجوب ، انتشارات فرا ، چاپ دوم ، سال انتشار 1999 میلادی .

اشتراک گذاری پست در شبکه های اجتماعی

Submit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

0 #3 اکرم پیگرد 1398-02-10 10:27
عرض سلام و درود بی پایان به محضر استاد محترمم. استاد عرض کنم امروز در محل کارم با مسئله ای روبرو شدم که دهن بنده را متوجه مبحث فرهنگ سازمانی کرد. و این عاملی بود که در سایت جنابعالی دنبال این مبحث بگردم و توفیق پیدا کنم مقاله جنابعالی را مطالعه کنم. خیلی مطلب مفیدی بود....فرهنگ سازمانی به نظر می تواند مانند تیغ دو لبه باشد....می تواند نقطه شروعی برای حركت و پویایی و یا مانعی در راه پیشرفت به شمار آید. و فرهنگ سازمانی از اساسی ترین زمینه های تغییر و تحول در سازمان است نظر به اینكه برنامه های جدید تحول بیشتر به تحول بنیادی سازمانی نگاه میكند از این رو هدف این برنامه ها تغییر و تحول فرهنگ سازمان به عنوان زیربنا به بستر تحول است...بسیار عالی و مفید. سپاسگزارم بزرگوار
نقل قول کردن
0 #2 فرزاد ستاری 1395-11-12 09:26
آقای دکتر سایت بسیار زیبا و متناسب با محتوی دارید بطوری که می تواند الگویی برای همه باشد. امیدوارم همیشه موفق و سربلند باشید.
نقل قول کردن
0 #1 مهوش مجد 1394-09-03 02:03
با تشکر از مطلبتان، آقای دکتر با توجه به تجربه زیاد شما در سازمان های دولتی، موسسات و سازمان های داخلی کشور در بخش های مختلف بیشتر از نوع فرهنگ سازمانی
A است یا B?
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


آمار بازدیدکننده گان

مترجم آنلاین

مترجم آنلاین

دیکشنری آنلاین

نظرسنجی

نظرسنجی شما در رابطه با وب سایت ؟

بازدیدکننده گرامی با تشکر از بازدید شما از سایت مدیریتی اینجانب، لطفا ضمن شرکت در نظرسنجی، نظرات خود را ذیل یکی از مطالب سایت مرقوم فرمائید. با سپاس فراوان دکتر حسن قاسمی شاد


با توجه تجربیات بیش از سی سال در بخش دولتی و خصوصی و نظر به درخواست هاي مکرر بازدیدکنندگان سایت، آماده ارائه خدمات مشاوره مدیریت در زمینه های مختلف منجمله

1-مدیریت منابع انسانی

2- مشاوره رهبری و مدیریت استراتژیک

3 - تهیه طرح های تجاری

4 - مدیریت ژاپن

 

لطفا درخواست خود را به صورت دقیق و شفاف به ایمیل اینجانب hghasemishad@gmail.com ارسال نمایید.

تلفن تماس ضرورری 09124193508

نظرات و پیشنهادات :‌

بازدید کننده گرامی، ضمن تشکر و قدردانی از انتخاب سایت مدیریتی اینجانب و آرزوی بهترینها برای جنابعالی ،لطفا نظرات و پیشنهادات خود را ذیل یکی از مطالب و مقالات سایت که در 6 حوزه مدیریت دسته بندی موضوعی شده است مرقوم فرمائید. با تشکر و سپاس از شما  بازدیدکننده عزیز.                      

دکتر حسن قاسمی شاد

Go to top