فرهنگ سازمانی به متغیرهایی نظیر همبستگی ، ارزش های مشترک و تعهد فردی به هدف های جمعی بستگی دارد . در ارزشیابی فرهنگ سازمانی هم به تناسب و شایستگی ارزش های بنیادین و هم به نیرومندی آن توجه می کنیم . آنچه که به هر سازمانی هویت مشخص می بخشد عبارتند از : سنت ها ، ارزش ها ، عادتها ، نشانه ها ، آداب و رسوم است . استراتژی های تغییر باید با فرهنگ سازگار باشد . هر سازمان باید نقاط قوت و ضعف فرهنگ خود را روشن کند و بکوشد تا راهی پیدا کند که بر پایه نقاط قوت فرهنگ استوار باشد .
عکس العمل افراد تازه وارد در رویارویی با فرهنگ سازمان ، متفاوت می باشد . افرادی با طبع آرام و انعطاف پذیر ، معمولاً ارزش ها و موازین سازمان را خیلی زود و به راحتی می پذیرند و به سرعت خود را با آن منطبق می سازند ، برعکس افراد ناسازگار و "سرکش" هیچیک از ضوابط و معیارهای سازمانی را نمی پذیرند و همگی را مردود می دانند . این افراد وصله ناجوری هستند که رفتار و عملکردشان در تضاد یا مغایر با اهداف سازمان است و اغلب چاره ای نیست جز اینکه دیر یا زود عذر آنها خواسته شود . افراد دیگری هستند بعضی از ارزش ها و هنجار های سازمان را می پذیرند ، در صورتی که این گروه از افراد ارزش ها و هنجار های مهم و فوری را پذیرفته باشند مشکلی پیش نخواهد آمد ، زیرا بدیهی است که نیل به اهداف سازمان ، بستگی به پذیرفتن و رعایت ارزش ها و هنجارهای اصلی و اساسی آن دارد .
البته این که چه ارزش هایی ثانوی و فرعی به شمار می آیند بستگی به سازمان و اهداف آن دارد .
فرهنگ سازمانی نوع A: سازمان خواهان کسانی است که وفاداری مطلق داشته باشند و آداب و ارزش های آن را بی چون و چرا بپذیرند و برای حفظ آنها بکوشند .
فرهنگ سازمانی نوع B : سازمان خواهان افراد آزاد اندیشی است که دارای خلاقیت و اندیشه نو بوده و بتوانند روش های ابتکاری و تازه ای ارائه دهند .
در مورد اول ، سازمان مصر خواهد بود که کارکنان ، بی قید و شرط تمام ارزش ها و هنجارها را بپذیرند و به آن پایبند باشند ، ولی در مورد دوم ، تنها پذیرفتن ارزش های اصلی و محوری سازمان کافی خواهد بود .
فرهنگی که به شفافیت ارزش می دهد نسبت به فرهنگی که کنترل کردن را با ارزش می داند ، اختیار بیشتری به مدیران می دهد . اصولاً شفافیت بین بخش های مختلف باعث می شود که شرکت بتواند خیلی سریع به سلیقه های متغیر بازار پاسخ دهد .
اصولاً شرکتی که مدیرانش به طور جدی نسبت به پیشرفت کارمندان متعهد باشند رقابتی تر خواهد بود .
ادگارشاین ( Edgar Shine ) پیشگام و مشاور بین المللی فرهنگ سازمانی , اعتقاد دارد که فرهنگ سازمانی تنها قسمتی از کوه یخ در اقیانوس است که از آب بیرون می ماند . وی با بررسی فرهنگ سازمانی در سه سطح رفتار ها ، ارزش ها و تفکرات جمعی بیان می کند که چگونه هر یک از این عوامل می توانند موجب ایجاد تغییر در انگیزه ها گردند . ایشان در فرازی می فرمایند " هرگز عزم تغییر فرهنگ نکنید ، کار را به عزم گشودن گره ای از کار سازمان آغاز کنید . "
منابع و مآخذ :
- مدیریت منابع انسانی/ اسفندیار سعادت – تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت) ، چاپ دوازدهم ، بهار 1386.
- روزنامه همشهری ، سه شنبه 21 آذر ماه 1391 – سال بیستم – شماره 5857 .
- روزنامه دنیای اقتصاد ، سه شنبه 28 آذر ماه 1391 – سال یازدهم – شماره 2812 .
- فرهنگ سازمانی / ادگارشاین / مترجم دکتر محمد ابراهیم محجوب ، انتشارات فرا ، چاپ دوم ، سال انتشار 1999 میلادی .
بازدیدکننده گرامی با تشکر از بازدید شما از سایت مدیریتی اینجانب، لطفا ضمن شرکت در نظرسنجی، نظرات خود را ذیل یکی از مطالب سایت مرقوم فرمائید. با سپاس فراوان دکتر حسن قاسمی شاد
با توجه تجربیات بیش از سی سال در بخش دولتی و خصوصی و نظر به درخواست هاي مکرر بازدیدکنندگان سایت، آماده ارائه خدمات مشاوره مدیریت در زمینه های مختلف منجمله
1-مدیریت منابع انسانی
2- مشاوره رهبری و مدیریت استراتژیک
3 - تهیه طرح های تجاری
4 - مدیریت ژاپن
لطفا درخواست خود را به صورت دقیق و شفاف به ایمیل اینجانب hghasemishad@gmail.com ارسال نمایید.
تلفن تماس ضرورری 09124193508
بازدید کننده گرامی، ضمن تشکر و قدردانی از انتخاب سایت مدیریتی اینجانب و آرزوی بهترینها برای جنابعالی ،لطفا نظرات و پیشنهادات خود را ذیل یکی از مطالب و مقالات سایت که در 6 حوزه مدیریت دسته بندی موضوعی شده است مرقوم فرمائید. با تشکر و سپاس از شما بازدیدکننده عزیز.
دکتر حسن قاسمی شاد
دیدگاهها
A است یا B?
خوراکخوان (آراساس) دیدگاههای این محتوا