مقدمه :
« جوزف جوران » یکی از بزرگترین دانشمندان علوم مدیریت در عصر حاضر ، تعالی سازمانی را کسب رضایت متوازن ذی نفعان یک سازمان تعریف کرده است ، تعبیری که هم اینک از سوی تمامی مراکز معتبر کیفیت و مدیریت در جهان نظیر : بنیاد کیفیت اروپا ، سازمان کیفیت ژاپن و. . . مورد پذیرش واقع شده است . سازمانها با توجه به اندازه ، بلوغ ، ساختار و . . . برای اینکه موفق باشند ، نیاز به استقرار نظام مدیریت صحیح و مناسب دارند ، مدلهای تعالی سازمان ابزرا مناسبی برای کمک به سازمانهاست تا از طریق سنجش دقیق ، جایگاه خود را در مسیر تعالی مشخص کنند . مدلهای تعالی سازمان از قبیل جایزه مالکوم بالدریج (MBNQA) ، مدل جایزه کیفیت اروپا (EFQM) و مدلهای دیگر مانند مدل جایزه کیفیت انگلستان ، جایزه کیفیت استرالیا و جایزه کیفیت ژاپن همگی بر مبنای مفاهیم و فلسفه مدیریت کیفیت گسترش پیدا کرده اند و هدف این مدلها دستیابی به کیفیت جامع است و این فلسفه می تواند برای همه سازمانها قطع نظر از موقعيت ، اندازه یا بخش آن صادق باشد . بکارگیری مدلهای تعالی سازمان می تواند منجر به تشویق سازمانها برای خود ارزیابی و شناسایی ، شفاف کردن و تبیین نگرشهای مرتبط با نتایج عملکرد به خوبی توجه به درون داده ها و فرآیندها شود .
اصول تعالی سازمان
سازمان ها برای جلب توجه مشتریان و دستیابی به حسّ وفاداری آنها که همان کیفیت است ، باید سیستم های مدیریت کیفیت را به صورت جامع در کلیه سطوح سازمانی خود استقرار دهند . به این منظور لازم است مراحلی شامل بازرسی ، کنترل کیفیت ، تضمین کیفیت و بهبود کیفیت را طی می کنند .
برای پیاده سازی سیستم های مدیریت کیفیت ، استانداردهای متعددی وجود دارد . هدف از این استانداردها ایجاد انسجام در سازمان برای حصول اطمینان از اینکه کیفیت مورد نظر در تمام سطوح سازمان حاکم است و کلیه فعالیت ها به وضوح مشخص شده است تا همه افراد و کارکنان از وظایف خود و نحوه اجرای آنها آگاهی کامل داشته باشند .
ارزشها و مفاهیم بنیادین سازمانهای متعالی و سرآمدی که همان اصول حاکم بر مدلهای تعالی سازمان است عبارت اند از :
ویژگیهای سازمان متعالی و سرآمد
استانداردها
کیفیت ، آرمان بنیادین و از جمله سیاست های راهبردی شرکت ها و موسسات پیشرو است . ارتقای کیفیت خدمات و یا محصولات از طریق انطباق تولید با استانداردهای ملی و جهانی ، استقرار سیستم های مدیریت کیفیت و کنترل نقاط بحرانی تولید مورد توجه شرکت ها و موسسات پیشرو می باشد . برخی از این استانداردها عبارتند از :
معیارهای اندازه گیری عملکرد بر مبنای مدل تعالی سازمانی
مدلی تعالی و سرآمدی سازمانی 9 معیار دارد که 5 معیار آن توانمندسازها و 4 معیار دیگر نتایج هستند .
توانمندسازها :شامل رهبری 10% ، خط مشی و راهبرد 10% ، کارکنان 10% ، شرکاء ، منابع و فرآیندها 10%
نتایج : نتایج مشتریان 15% ، نتایج کارکنان 10% ، نتایج جامعه 10% و نتایج کلیدی عملکرد 15%
توضیح اینکه وزن دهی حوزه های مختلف براساس مدل EFQM2010 تنظیم شده است . در ارتباط با معیارهای مذکور خاطر نشان می سازد که معیارهای توانمند ساز ، آنچه را سازمان انجام می دهد ، پوشش می دهند و معیارهای نتایج آنچه را سازمان بدست می آورند مشخص می کنند. نتایج براساس اجرای توانمند سازها به دست می آیند و توانمند سازها با گرفتن بازخور از نتایج بهبود می یابند . نوآوری و یادگیری کمک می کند تا توانمند سازها بهبود یافته و بهبود توانمندسازها ، بهبود نتایج را به دنبال خواهد داشت .
منطق امتیاز دهی (RADAR)
منطق امتیاز دهی مدل تعالی سازمانی شامل 5 عنصر است
خودارزیابی
خودارزیابی یکی از سریعترین روشهای به کار رفته به وسیله سازمانها برای ارزیابی استانداردها و عملکردهای آنها برای شناسایی میزان رشد ( نرخ رشد ) به سمت کلاس جهانی است .
از مدل تعالی سازمان ، یک مدل خودارزیابی برای سنجش عملکرد موجود و شناسایی نقاط قوت و ضعف ، تهدیدها و فرصت ها برای بهبود استفاده می شود . این خودارزیابی مبنایی برای مقایسه درونی و بیرونی و شناسایی میزان رشد و پیشرفت سازمان به طور مستمر فراهم می کند و هدف شناخت نقاط قوت ضعف عملکرد با یک نگرش علّی برای بهبود جهت دستیابی به اهداف برنامه ریزی شده است .
نتیجه گیری:
تعالی سازمانی ، کسب رضایت هم زمان ذی نفعان یک بنگاه اقتصادی یعنی : سهامداران ، مشتریان ، کارکنان ، شرکاء و جامعه ( اعم از مردم و حاکمیت ) است .رضایت سهامداران به عنوان ذی نفعان پایه و اصلی سازمان های اقتصادی وابستگی مطلق و کاملی به کسب رضایت سایر ذی نفعان دارد ، زیرا قطعاً تمامی سهامداران در ازای سرمایه گذاری ، برنامه ریزی و تلاش خود را ایجاد یک سازمان اقتصادی در جستجوی سود و سپس توسعه پایدار هستند و از آنجا که سود ، حاصل فروش بوده و فروش نیز وابسته به مشتری است و تقاضای اساسی مشتری نیز کیفیت در معنای جامع آن است و از طرفی محصول با کیفیت حاصل منابع در اختیار یک بنگاه هستند و مهمترین منابع هر بنگاه اقتصادی ، نیروی انسانی آن بنگاه است به همین لحاظ نمی توان از پرسنل ناراضی انتظار ارایه محصولات رضایت بخشی داشت . از طرفی هر بنگاه اقتصادی در حلقه ای از یک زنجیره تامین و توزیع قرار داشته و در یک فضای کسب و کار شناور است . بنابراین دوام گردش چرخ های بنگاه های اقتصادی در گرو رضایت شرکاء ( تامین کنندگان و پشتیبانان ) و رضایت مندی جامعه است . شرکاء به دنبال عمل به تعهدات و جامعه نیز در پی رعایت قوانین است . بنابراین به سادگي می توان ادعا نمود که بخش عمده ای از رضایت مندی ذی نفعان کیفیت است چرا که بدون کیفیت ، مشتری ناراضی خواهد شد و با کاهش رضایت مندی مشتری ، فروش و در نتیجه سود کاهش یافته و رضایت مندی سهامداران، کارکنان وشرکاء با مشکل مواجه خواهد شد و حتی عمل به برخی از قوانین نظیر پرداخت مالیات ها ، عوارض و سایر دیون به بخش دولتی ، بستگی کامل به سود دارد و همان گونه که اشاره شد ، سود در گرو فروش و فروش نیازمند مشتری است . اضافه می نماید بخش مهمی از کیفیت ، قیمت است که کاهش قیمت نیز وابسته به بهره وری است ، لذا بدون بهره وری نمی توان به کیفیت رقابتی دست یافت و بدون کیفیت نیز نباید توقع تعالی سازمانی داشت .
به عبارت دیگر کیفیت محصول بهره وری و حاصل جمع بهره وری و کیفیت هموار شدن مسیر تعالی سازمانی است . همچنین بدون تعالی سازمانی در گردونه رقابت با رقبا نمی توان به توسعه پایدار امیدوار بود .
منابع و مآخذ :
بازدیدکننده گرامی با تشکر از بازدید شما از سایت مدیریتی اینجانب، لطفا ضمن شرکت در نظرسنجی، نظرات خود را ذیل یکی از مطالب سایت مرقوم فرمائید. با سپاس فراوان دکتر حسن قاسمی شاد
با توجه تجربیات بیش از سی سال در بخش دولتی و خصوصی و نظر به درخواست هاي مکرر بازدیدکنندگان سایت، آماده ارائه خدمات مشاوره مدیریت در زمینه های مختلف منجمله
1-مدیریت منابع انسانی
2- مشاوره رهبری و مدیریت استراتژیک
3 - تهیه طرح های تجاری
4 - مدیریت ژاپن
لطفا درخواست خود را به صورت دقیق و شفاف به ایمیل اینجانب hghasemishad@gmail.com ارسال نمایید.
تلفن تماس ضرورری 09124193508
بازدید کننده گرامی، ضمن تشکر و قدردانی از انتخاب سایت مدیریتی اینجانب و آرزوی بهترینها برای جنابعالی ،لطفا نظرات و پیشنهادات خود را ذیل یکی از مطالب و مقالات سایت که در 6 حوزه مدیریت دسته بندی موضوعی شده است مرقوم فرمائید. با تشکر و سپاس از شما بازدیدکننده عزیز.
دکتر حسن قاسمی شاد
دیدگاهها
از اشنایی با شما بسبار خوشحال شدم امیدوارم همکاری خوبی در زمینه های مرتبط داشته باشیم.
با تشکر.ستار احمدی
خوراکخوان (آراساس) دیدگاههای این محتوا