- مقدمه
راههاي مختلفي براي بيان درك ما از زمان وجود دارد. براي قرنها مردم از حركت ماه، ساعت آفتابي، اذان، زنگ كليسا براي تنظيم برنامه زماني روزانه خود استفاده كردند تا اينكه در قرن دوازدهم راهبان كاتوليك ساعتهايي را براي تنظيم فعاليتهاي خود ساختند..
در طول تاريخ تمدنها به زمان و ابعاد آن توجه داشتهاند و اين توجه در اين دوران نيز وجود داردکه فناوری های نو محيطي فراهم آوردهاند كه تقريباً در مدت زمان كم ميتوان به خيلي از اطلاعات دسترسي پيدا كرد و خيلي كارها را سريعتر و آسانتر انجام داد اما تمايل به سريعتر انجام دادن كارها و بيشتر كار انجام دادن روز به روز بيشتر ميشود..
اين رويكرد كه همواره با بشر همراه بوده است اين احساس را براي او به وجود آورده است كه از زمان عقب ميماند و نميتواند از آن به صورت مؤثر بهره گيرد. تاريخ به ما ميگويد كه مديريت ضعيف زمان يك مسئله قديمي است، مسئلهاي است كه فناوري آن را به وجود نياورده است و آن را نميتواند حل كند.بهر حال وقت گرانبها تر از طلاست ..
مديريت زمان مجموعهاي از مهارتهاست كه شما را در استفاده مؤثر از زمان كمك ميكنند. رهنمودهاي عمومي وجود دارند كه ميتوانند براي مديريت زمان در حوزههاي متفاوت مانند خانه، مدرسه و كار استفاده شوند. در اين بخش، برخي از اين رهنمودها را شرح ميدهيم. ابتدا دلايل استفاده نكردن مردم از مديريت زمان و مزاياي حاصل از مديريت زمان را مورد بررسي قرار ميدهيم..
احتمالاً روشنترين دليل عدم استفاده از مديريت زمان اين است كه مردم نميدانند مديريت زمان چيست. دليل دوم سستي و تنبلي است؛ بعضي از مردم فاقد هدف و انگيزش لازم براي برنامهريزي مؤثر هستند. گروه سومي كه از مديريت زمان استفاده نميكنند آنهايي هستند كه دوست دارند تحت فشار و تنگي وقت در دقیقه نود و در شرایط بحرانی کار کنند.
وقتي تصميم گرفتيد كه از استراتژيهاي مديريت زمان استفاده كنيد، از همان زمان بايد شروع كنيد براي ثبت نحوه گذراندن وقت ميتوانيد از يك دفتر يادداشت، دفتر گزارش فعاليت يا يك دفتر برنامهريزي با بخشهاي تفكيك شده به ساعت براي رديابي فعاليتها استفاده كنيد..
اولويتبندي يكي از مهمترين قدمهاي مديريت زمان است. اين عمل كمك ميكند كه موارد زمانبر كه نه اوقات خوشي را ترتيب ميدهند و نه كمك ميكنند كه به اهداف خود دست يابيد را حذف كنيد. اين مرحله بيشترين تغيير در جهت افزايش زمان را به دنبال دارد. با تصميم گيري در خصوص فعاليتهايي كه بايد انجام دهيد و فعاليتهايي را كه بايد حذف كنيد اولويتبندي را آغاز كنيد..
برنامهريزي در زندگي شخصي و حرفهاي متفاوت از هم انجام ميشوند. در برنامهريزي شخصي، برنامهريزي از طريق هدفگذاري و ترسيم مسير دستيابي به اهداف انجام ميشود. در برنامهريزي حرفهاي، برنامهريزي پروژهمحور است. برنامهريزي پروژه بايد از طريق نرمافزارهاي برنامهريزي رسمي انجام شود..
همواره پذيراي بازديدكنندگان نباشيد. بازديدكنندگان ميتوانند موجب به همريختگي شوند كه در نهايت منجر به كاهش بهرهوري ميشود. با بستن در اتاق يا حذف ارتباط بصري ميتوانيد به بازديدكننده بفهمانيد كه شما مشغول هستيد. هر روشي كه به كار ميبريد به خاطر بسپاريد كه نبايد هر بازديدي را بپذيريد..
تمركز بر بهرهوري كيفيت كار و عملكرد را افزايش ميدهد. تهيه يك فهرست اولويتبندي شده از كارها به شما كمك ميكند كه بهرهور باشيد. تمركز بر انجام مهمترين كارها در ابتدا، به شما كمك ميكند كه كار بيشتري انجام دهيد و آنها را سر وقت انجام دهيد..
ميز كار مهمترين چيزي است كه همواره بايد روزآمد نگاه داشته شود. براي موفق بودن، اين موضوع بايد جزو اولويتهاي بالاي شما قرار گيرد. بدين منظور ابتدا بايد ميز خود را سازماندهي كنيد. با داشتن يك ميز مرتب و تميز شما ميتوانيد بهتر كارهاي انجام نشده خود را پيدا كنيد. وقتي كاغذهاي شما مرتب شده باشند ميتوانيد كارهاي مربوط به آنها را به بخشهاي كوچكتر تقسيم كرده و جداگانه هريك را انجام دهيد..
محيط كسب و كار امروز را ميتوان با رقابت شديد و سخت آن توصيف كرد. در هر ثانيه از روز اختراعات جديدي صورت ميپذيرد و روشهاي سنتي، طول عمر كوتاهتري پيدا ميكنند. خبر تازه امروز، يك خبر قديمي در فردا محسوب ميشود و كساني كه با تغييرات پيش نروند عقب خواهند ماند. شما بايد از تمام منابع موجود خود استفاده كنيد تا با زمان پيش رويد..
بزرگترين مانع موفقيت در اين بازار، زمان است. با ساعات نامحدود روزانه ميتوانستيم سرعت كار را به اندازه رضايتبخش پايين بياوريم. متأسفانه زمان چيزي است كه بشر نميتواند آن را كنترل كند. به خاطر اين شرايط غيرقابل كنترل، بايد با زمان كار كنيم. درك محدوديتهاي حاصل از زمان و منافع مديريت زمان كمك ميكند با زمان كار كنيم نه اينكه در مقابل آن قرار گيريم..
حتي با مديريت مؤثر زمان هم در خواهيد يافت كه هميشه نميتوان هر كاري را سر وقت انجام داد. اما كارهايي وجود دارند كه بايد سر وقت انجام شوند و كارهايي نيز هستند كه ميتوان به تأخير انداخت. بر اساس رهنمودهاي عمومي مديريت زمان، يك فهرست اولويتبندي شده از كارها بايد تهيه كنيد. در سراسر روز كارهايي از فهرست را انجام دهيد كه بيشترين اولويت را دارند. اين كار خيلي ساده است و به يك متدولوژي خاص نياز ندارد در حالي كه خيلي از ما كار درست را در زمان درست انجام نميدهيم. انجام كارها براساس اولويت كمك ميكند كه كارها را خوب مديريت كنيد..
براي برگزاري جلسه چهار نكته را بايد در نظر بگيريد. اولين نكته اين است كه جلسه را هنگامي برگزار كنيد موضوع آن اتفاق افتاده باشد. جلسات دورهاي اغلب نياز نيست اما اگر اين زمان را تخصيص دهيد با بحثهاي مختلف پر ميشود. بنابراين جلسات را براساس نياز تشكيل دهيد نه براساس قاعده. دومين رهنمود براي تشكيل جلسه تنظيم دستور جلسه است. دستور جلسه بايد هدف جلسه و حوزه بحث را نشان دهد. حوزههاي بحث بايد اولويتبندي شوند. جلسات ساختيافته افراد را بر موضوع مورد بررسي متمركز ميكنند. اين كار منجر به جلسات كوتاهتر و پربارتر ميشود. توزيع دستور جلسه در زمان مناسبي پيش از تشكيل جلسه، به افراد اين امكان را ميدهد كه خود را براي جلسه آماده كنند. اين اقدامات باعث ميشود كه جلسات شما مؤثرتر و آموزندهتر شوند..
سومين رهنمود براي تشكيل جلسات تنظيم دقيق زمان جلسه است. ساعت تشكيل جلسه تأثير زيادي بر خروجي جلسه خواهد داشت. براي مثال، اگر شما ميدانيد كه افرادي در جلسه هستند كه تمايل دارند جلسه را بيش از زمان در نظر گرفته شده ادامه دهند، زمان جلسه را براي پيش از نهار يا براي ساعت پاياني روز تنظيم كنيد. اين باعث ميشود افراد انگيزه بيشتري براي تمركز و توجه داشته باشند. نكته چهارم اين است كه جلسات را در ساعات غيرمعمول برگزار كنيد اگر با تأخير و كندي روبرو ميشويد..
تفويض زمان بيشتري ايجاد ميكند. اما اين كار هميشه به سادگي قابل انجام نيست. در حقيقت خيلي از افراد با تفويض كارها مشكل دارند. اين به چند دليل رخ ميدهد. گاهي اوقات توضيح انجام يك كار به فرد ديگر بيش از انجام كار توسط خود طول ميكشد. اما اگر آيندهنگر باشيد متوجه ميشويد كه اگر يك وقت اضافي صرف كنيد ميتوانيد در آينده نيز كار مورد نظر را تفويض كنيد..
فردي كه روي ميز شلوغ و درهم برهم كار ميكند به طور متوسط روزي يك ساعت و نيم دنبال چيزهاي خود روي ميز ميگردد. عامل اصلي به هم ريختگي روي ميز، كاغذ است. كاغذها بايد دستهبندي و بايگاني شوند، يا به ديگر همكاران مربوط داده شوند يا دور ريخته شوند. نيازي نيست كه انبوهي از كاغذ به مدت نامحدود روي ميز باشد. بعد از مرتب كردن روي ميز به سراغ كشوها برويد. مرتب كردن ميز كافي نيست، هر روز آن را تميز كنيد. مرتب نگهداشتن ميز هفت ساعت و نيم به هفته كاري اضافه ميكند..
براي مديريت موفق زمان، بايد يك سيستم مديريت زمان مناسب خود طراحي كنيد
گرداوری وتلخیص:حسن قاسمی شاد
منابع:مقاله مدیریت زمان اقای مجید امیدوار
www.mgtsolution.com
www.beytoot.com
www.google.com/search?q
بازدیدکننده گرامی با تشکر از بازدید شما از سایت مدیریتی اینجانب، لطفا ضمن شرکت در نظرسنجی، نظرات خود را ذیل یکی از مطالب سایت مرقوم فرمائید. با سپاس فراوان دکتر حسن قاسمی شاد
با توجه تجربیات بیش از سی سال در بخش دولتی و خصوصی و نظر به درخواست هاي مکرر بازدیدکنندگان سایت، آماده ارائه خدمات مشاوره مدیریت در زمینه های مختلف منجمله
1-مدیریت منابع انسانی
2- مشاوره رهبری و مدیریت استراتژیک
3 - تهیه طرح های تجاری
4 - مدیریت ژاپن
لطفا درخواست خود را به صورت دقیق و شفاف به ایمیل اینجانب hghasemishad@gmail.com ارسال نمایید.
تلفن تماس ضرورری 09124193508
بازدید کننده گرامی، ضمن تشکر و قدردانی از انتخاب سایت مدیریتی اینجانب و آرزوی بهترینها برای جنابعالی ،لطفا نظرات و پیشنهادات خود را ذیل یکی از مطالب و مقالات سایت که در 6 حوزه مدیریت دسته بندی موضوعی شده است مرقوم فرمائید. با تشکر و سپاس از شما بازدیدکننده عزیز.
دکتر حسن قاسمی شاد
دیدگاهها
چند مورد از مقالات موجود در سايت شما را مطالعه كردم (مديريت زمان و ...)
مرسي از شما خيلي خوب و آموزنده بود.
خوراکخوان (آراساس) دیدگاههای این محتوا