مقدمه :

تغییر نگرش اداره سازمانها از “انسان ابزاری” (در قرن هفده و هیجده میلادی) یا “انسان برای همه چیز” به “همه چیز برای انسان” در اوایل قرن بیستم بیانگر تفوق رویکرد توجه به طبیعت و ذات انسان و حاکمیت او به ابزار بوده و کمک شایان به ارائه تصویر مشترک برای ایجاد افقی بلندمدت ، مطمئن و خدشه ناپذیر نموده است . امروزه تمامی تمهیدات یک سازمان به منظور ارضای نیازهای مشتریان و به ایجاد رضایت آنها از کیفیت خدمات و محصولات دریافتی سازماندهی می شود و به مشتری در زنجیره عرضه به عنوان مهمترین عنصر می نگرند . لازمه تحقق مشتری مداری و تکریم ارباب رجوع ، اقدام عملی کارکنان و پاسخگویی شایسته به نیازها در جلب رضایت خدمت گیرندگان می باشد که آن هم مستلزم برخورد مناسب و مشفقانه کارکنان با مردم و تلقی مثبت از ارایه خدمات به مردم می باشد .

تكريم در كلام وحي :

  • آنان كه به خدا ايمان آورده و به كار نيكو پرداخته اند ، خوشا بر احوال آنان و مقام نيكوى آنان . (رعد : 29)
  • آنان كه نيكوكارند در حيات دنيا نيكى و خوشى ببينند و هم در آخرت آنان را بهترين منزل است . (نحل : 30)
  • اگر نيكى و احسان كرديد به خود كرديد و اگر بدى و ستم كرديد باز به خود كرده ايد . (اسر : 7)

تكريم در سخنان ائمه و احاديث :

  • هر كس برادر مسلمان خود را با كلمه اى لطف آميز تكريم كند و غم او را بزدايد ، همواره در سلسله جاودان الهى خواهد بود . (پيامبر اكرم)
  • حاجت كسى را كه از ابلاغ آن ناتوانست به بزرگان برسانيد ، زيرا هر كس حاجت درمانده اى را به بزرگى برساند روز رستاخيز خداوند پاهاى وى را بر صراط استوار مى سازد . (پيامبر اكرم)
  • بهترين مردم كسى است كه براى مردم سودمندتر است . (پيامبر اكرم)
  • با مردم فروتن باش ، نرم خو و مهربان باش ، گشاده رو و خندان باش . (حضرت على)
  • از منت گذاشتن بر مردم به خاطر نيكى كردن و از اين كه كار خود را زياد نشان بدهى يا اين كه به آنان وعده دهى و سپس به آن وعده وفا نكنى بپرهيز . (حضرت على)
  • كمال سعادت تلاش براي اصلاح امور مردم است . (حضرت على)
  • به درستى كه نيازهاى مردم بر شما از جمله نعمت هاى خداست بر شما ، از نعمت هاى خدا ملول نشويد .     (امام حسين)

پيام تكريم در كلام امام خميني :

وصيت اينجانب به وزراى مسئول در عصر حاضر و در عصرهاى ديگر آنست كه علاوه بر آنكه شماها و كارمندان وزارتخانه ها بودجه اى كه از آن ارتزاق مى كنيد مال ملت است ، بايد هم خدمتگزار ملت و خصوصا مستضعفان باشيد و ايجاد زحمت براى مردم و مخالف وظيفه عمل كردن حرام و خداى ناكرده گاهى موجب غضب الهى مى شود .

پيام تكريم در كلام مقام معظم رهبري :

رقابت صحيح ، مشروع و مقبول ، رقابت در خدمت رسانى به مردم است . مسئولين ادارى بايد رضايت خدا و عموم مردم مسلمان را در انجام وظايف و مسئوليتها مدنظر داشته باشند نه اين كه رضايت خود را بر خشم عامه مردم كوچه و بازار ترجيح دهند .

مدیریت کیفیت جامع :

مديريت كيفيت جامع ، روش مديريت مشترى مدار است كه در آن كليه افراد به شكل مستمر در جهت بهبود فرايندهاى كارى خود تلاش مي كنند تا خدمات و كالاهايى با كيفيت بهتر براى همه مشتريان خود فراهم سازند . كالى(1993) نيز تعريف فوق را به بيانى ديگر مطرح مى سازد و TQM را چنين تشريح مى كند :

  • گذاشتن بنيانى براى بهبود و بازسازى مداوم سازمان
  • داشتن فلسفه و نگرش نوين براى پيشبرد كسب و كار
  • اعمال شيوه صحيح مديريت
  • تمركز بر خواسته هاى مشتريان
  • داشتن تعهد به كيفيت
  • سرمايه گذارى در زمينه دانش

تعريف مشتري :

  • مشترى كسي است كه نيازش را خود تعريف مي كند ، كالاها و خدمات توليدى ما را مصرف مي كند و حاضر است بابت آن هزينه مناسبى بپردازد .
  • مشترى كسى است كه داد و ستدى را در يك محيط رقابتى به عهده دارد و در حالت تعاملى چيزى را مى دهد و چيزى را مى گيرد .

رضايت مشتري :

رضايت مشترى را مى توان به حيطه هاى مختلف رابطه با مشتريان نسبت داد از جمله :

  • رضايت از كيفيت محصول يا خدمات
  • رضايت از يك رابطه تجارى مستمر
  • رضايت از قيمت / عملكرد محصول يا خدمات
  • رضايت ناشى از تامين انتظارات مشترى از محصول يا خدمات

 عوامل موثر در جلب رضايت مشتري :

سازمانهايى كه نسبت به رقباى خود ارزش بيشترى براي مشترى بيافرينند به موفقييت و كاميابى دست ميابند ؛ در مقابل سازمانهايى كه در اين مورد بد عمل ميكنند محكوم به شكست خواهند بود . بنا براين درك و مديريت ارزشهاى مورد نظر مشترى يك مقوله مهم استراتژيك به شمار مي آيد . اهميت رضايت مشترى از آن جا ناشى مى شود كه او مهمترين عاملى است كه در فرايند فعاليتهاى سازمان نقشى اساسى دارد و با رفتار و سياست هاى خود بر سرنوشت سازمان تاثير مي گذارد . دومينيك تورپين استاد استراتژى هاى بين المللى انستيتو بين المللى توسعه مديريت در سوئيس ، رمز و راز روى آوردن ژاپنى ها به تامين رضايت مشتريان خود را كنكاش كرده و عصاره بررسى ها را در قالب هفت دستور طلايى براى دستيابى به رضايت مشترى ارائه مى كند كه عبارتند از :

  • تعيين و تبيين ماموريت شركت در راستاى منافع و خواسته هاى مشترى
  • درگير ساختن و متعهد كردن دائمى مديريت ارشد در پيشبرد كارها
  • گزينش كاركنان مناسب
  • آموزش و بازآموزى كاركنان
  • رايج ساختن استانداردهاى كيفيت و ارزيابى دائمى ميزان رعايت آنها
  • استفاده از تكنولوژى براى دستيابى به رضايت مشترى
  • خلاقيت براي حركت به فراسوى انتظارات مشترى

 

 موارد هفت گانه الگوي خدمات :

  • 1 . فروتنى
    • استقبال از مشترى
    • نگاه كردن به وى و لبخند زدن
    • مودب و يارى دهنده بودن
    • توجه به حضور مشترى
    • با لحن خوشايند صحبت كردن
    • ختم ملاقات به نحو دوستانه
  • 2 . موجز بودن
    • واكنش سريع داشتن
    • ارائه توضيحات و دستورالعمل هاى موجز
    • تمركز به موضوعات كارى
    • توضيح دادن درباره تاخيرها
    • تصديق درك و شناخت مشترى
  • 3 . كامل بودن
    • ارائه خدمات كامل
    • ارائه دستورالعمل ها و پاسخ هاى كامل
    • انجام دادن كليه كارها در مرحله نخست
    • حصول اطمينان از كامل بودن مدارك
    • درك خط مشى و روش هاى اجرايى
  • 4 . پاكيزه بودن
    • ظاهر تميز و آراسته داشتن
    • حفظ محيط كارى تميز ، مرتب ، ايمن ، مطبوع
  • 5 . وضوح
    • به وضوح صحبت و سوال كردن
    • ارائه توضيحات قابل فهم
    • صحبت به زبان مشترى در صورت امكان
    • ارائه دستورالعمل هاى واضح
    • استفاده نكردن از اصطلاحات خاص فنى و نامفهوم
  • 6 . صحيح بودن
    • حصول اطمينان از صحيح بودن مدارك
    • ارائه پاسخ هاى صحيح
    • انجام دادن صحيح كارها از ابتدا
    • وارد كردن صحيح داده ها
    • تجربه آموختن از اشتباهات اجتناب ناپذير
  • 7 . با توجه بودن
    • در نظر گرفتن وقت كافي براى گوش دادن به سخنان مشترى
    • در صورت عدم اطمينان از نياز مشتري ، سوال كردن از وى و كمك كردن به او
    • در صورت قادر نبودن به ارائه كمك ، يافتن شخص ديگر كه قادر به اين كار باشد
    • تمايل به ارائه توضيحات
    • اطلاع از محل ارائه خدمات جهت راهنمايى مشترى

مدلهاي اندازه گيري رضايت مشتريان :

شناخت و دستيابى به شاخص هاى رضايت مندى مشتريان مستلزم تحليل بازده خدمات است . از اين رو ، سنجش بهره ورى خدمات گامى اساسى در مديريت و بهبود بهره ورى است .

  • يكى از مدلهاى سنجش رضايت مندى مشتريان ، مدل ACSI است كه فرانل و همكاران وى آن را براى اندازه گيرى سطح رضايت مندى مشتريان در آمريكا به كار گرفته اند . اين شاخص 3 متغير مستقل دارد كه عبارتند از :
  • كيفيت درك شده از سوى مشترى
  • ارزش درك شده از سوى مشترى (نسبت ارزش)
  • انتظارات مشترى
  • از جمله شاخص هاى ديگر مى توان از SCSB نام برد كه شاخص سوئدى است و بر اساس آن رضايت مشترى در سطح ملى اندازه گيرى مى شود ، و مدل موفقيت BEI در كسب و كار نام برد كه پايه و اساس آن بر مشعوف سازى و عناصرى چون رهبرى و بهبود مستمر و مديريت بر مبناي كاركنان و غيره نباشد ، است . اين مدل را كانجى در سال 1988 ارائه داده است .
  • موسساتي چون موسسه مديريت كيفيت اروپا (EFQM) و سازمان كيفيت اروپا (EOQ) نيز مدلى تحت عنوان مدل اروپايى شاخص هاى اندازه گيرى رضايت مندى و وفادارى مشترى كه به اختصار ESCI ناميده مي شود ارائه كرده اند .

اهداف مديريت شكايات :

  • تبديل شكايت به رضايت
  • جلوگيرى از زيانهاى ناشى از برخوردهاى نامناسب با مشترى
  • پياده كردن استراتژى مشترى گرايى
  • دستيابى به آثار مثبت از طريق ارتباط و برخورد صحيح با مشترى
  • ارزيابى و بكارگيرى اطلاعات مربوط به شكايت
  • كاهش هزينه خطاهاى داخلى و خارجى

دشوارى هاى موجود بر سر راه اجراى طرح تكريم ارباب رجوع :

  • 1 . مشكلات در ساختار سازمانى
    • فقدان محركهاى مشترى گرايى
    • فقدان آموزش كافى
    • ضعيف بودن مكانيزم هاى هماهنگى داخلى
  • 2 . مشكلات در فرهنگ سازمانى
    • جهت گيرى قانوني
    • توجه ناكافى به نگرش نتيجه گرا
  • 3 . مشكلات در تعريف محصولات عمومى
    • خدمات غير فيزيكى و نامتجانس
    • فضاى نامناسب براى اندازه گيرى عملكرد
  • 4 . مشكلات در ارتباط با مشتريان
    • انحصار خدمات
    • وجود گروه هاى مختلف مشتريان
    • ناممكن بودن انتخاب گروههاى هدف

 براى موفقيت طرح تكريم بايد بر استمرار تلاشها ، افزايش تعهد مديران عالى كشور و حفظ و ارتقاى فرهنگ خدمت رسانى در نظام ادارى كشور تاكيد بيشترى شود .

 منابع و مآخذ :

  • اصول اخلاقی و رفتاری مدیران و کارکنان دستگاههای دولتی – تهران : سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ، 1383 .
  • فصلنامه تحول اداری ترجمان معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، دوره هشتم ، تابستان 1384 ، شماره 49 .
  • مدیریت خدمت : فرهنگ مشتری گرایی / باریه هاپسون ]و دیگران[ ترجمه مهدی ایران نژاد پاریزی . – تهران : مدیران ، 1381 .
  • عباس منوریان ، اخلاق در سازمان ، انتشارات موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی ، تهران ، 1384 .
  • ارتقاء و حفظ کرامت مردم در نظام اداری – ویراست 2 – تهران : سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ، 1383 .

اشتراک گذاری پست در شبکه های اجتماعی

Submit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نوشتن دیدگاه


آمار بازدیدکننده گان

مترجم آنلاین

مترجم آنلاین

دیکشنری آنلاین

نظرسنجی

نظرسنجی شما در رابطه با وب سایت ؟

بازدیدکننده گرامی با تشکر از بازدید شما از سایت مدیریتی اینجانب، لطفا ضمن شرکت در نظرسنجی، نظرات خود را ذیل یکی از مطالب سایت مرقوم فرمائید. با سپاس فراوان دکتر حسن قاسمی شاد


با توجه تجربیات بیش از سی سال در بخش دولتی و خصوصی و نظر به درخواست هاي مکرر بازدیدکنندگان سایت، آماده ارائه خدمات مشاوره مدیریت در زمینه های مختلف منجمله

1-مدیریت منابع انسانی

2- مشاوره رهبری و مدیریت استراتژیک

3 - تهیه طرح های تجاری

4 - مدیریت ژاپن

 

لطفا درخواست خود را به صورت دقیق و شفاف به ایمیل اینجانب hghasemishad@gmail.com ارسال نمایید.

تلفن تماس ضرورری 09124193508

نظرات و پیشنهادات :‌

بازدید کننده گرامی، ضمن تشکر و قدردانی از انتخاب سایت مدیریتی اینجانب و آرزوی بهترینها برای جنابعالی ،لطفا نظرات و پیشنهادات خود را ذیل یکی از مطالب و مقالات سایت که در 6 حوزه مدیریت دسته بندی موضوعی شده است مرقوم فرمائید. با تشکر و سپاس از شما  بازدیدکننده عزیز.                      

دکتر حسن قاسمی شاد

Go to top