موضوعی که برای ما مهم است این که بدانیم چه استراتژیها و شناختی از رقبا و مشتریان خود داریم.
واژه اقیانوس قرمز یا خونی: رقبای زیادی در بین این صنعت یا صنعتهای مشابه با هر زمینه خدمتی وجود دارد.
از آنجا که رقبای ما بسیار زیاد هستند لذا اگر مزیت رقابتی نداشته باشیم ممکن است از رقبا عقب بمانیم.
اقیانوس آبی: ما تقریباً میتوانیم منحصر بفرد باشیم اگر بتوانیم متکی به موارد ذیل باشیم:
1ـ نیروی انسانی ممتاز
2ـ مدیران شایسته
3ـ سیستم بازاریابی قوی
4ـ شناخت بسیار دقیق از رقبا
5ـ شایسته سالاری
6ـ نواندیشی و داشتن نگاه متفاوت
7ـ اعمال مدیریت و راهبری صحیح
مشکلی که مجموعه ما و رقبای شبیه به ما دارند این است که اطلاعات دقیق و همهجانبه و میدانی از رقبا نداریم.
ضروری است که بدانیم استراتژیهای آنها چیست؟
نیروی انسانی رقبا چه قابلیتهایی دارند؟
ما زمانی میتوانیم رشد کنیم و پیشتاز باشیم که اطلاعات دقیق از رقبا داشته باشیم. اصلح است یک یا دو نفر را به عنوان شناخت از رقبا به مجموعه آنها بفرستیم تا اطلاعات دقیق جمعآوری کنند.
در این ارتباط اطلاعات زیر را نیاز داریم:
1ـ رقبای ما چه نقاط قوت و ضعفی دارند؟
2ـ استراتژیهای بازاریابی آنان چیست؟
3ـ عوامل کلیدی موفقیت آنها چیست؟
استراتژیهای کاربردی برای بازاریابی و فروش
تمایز و مزیت رقابتی ما با رقبا در چیست؟
اگر ما خدمات با کیفیت و خوبی ارائه کنیم و موارد ذیل را داشته باشیم قطعاً مزیت رقابتی خواهیم داشت:
1ـ استفاده از اجناس اصلی
2ـ کیفیت ارائه خدمات عالی با سرعت عمل زیاد
3ـ قیمت مناسب
4ـ برخورد شایسته پرسنل با مشتریان
5ـ محیط مناسب تعمیرگاهی
6ـ حس خوبی که مشتری از ما دارد
7ـ خوش نام بودن ما نزد دیگران
مواردی که باعث بدنامی ما میشود باید شناسایی و به هیچ عنوان تکرار نشود.
ما باید به گونهای برخورد کنیم که مشتریان ما سفیران خوبی برای مجموعه ما باشند.
سؤالی که همواره متبادر به ذهن میشود اینکه:
آیا ما از نام تجاری یا برند قوی و خوبی برخورداریم؟
نقش شرکتهای بیمه از کسب و کار ما در چیست؟
کدام بیمه برای ما تهدید است و کدام فرصت؟
* اگر از فرصتها استفاده نکنیم آنها تبدیل به تهدید میشود.
تجزیه و تحلیل رقبای هر کسب و کار چه منافعی برای ما دارد و آنها عبارتند از:
1ـ مشخص شدن فضای رقابتی
2ـ مشخص شدن مزیتهای رقابتی
3ـ مشخص شدن راحتی و انعطاف و متحدین شرکت
4ـ الگو گرفتن از روشهای ارائه خدماتی از آنها
نکات مهم از خدمات ارائه شده
1ـ شناخت نیازهای مشتریان
2ـ تمرکز بر نیازهای مشتریان
3ـ چگونگی ارتباط و ملاقات با مشتریان
4ـ جلب اعتماد مشتریان به منظور راحتی و آرامش مشتریان
5ـ آموزش در زمینهی روشهای نوین کسب و کار
6ـ مشخص شدن جامعهی هدف ما برای مناسبترین بازار
7ـ ماندگاری در ذهن مشتریان
8ـ توجه کامل به نیاز مشتریان
9ـ فرصت و تهدیدها را همیشه غنیمت شماریم و سعی کنیم بهترین بهرهبرداری را از آن داشته باشیم.
* تهدیدات ما همان فرصتی است که توجه لازم به آنها نداشتهایم.
10ـ توجه به نظرسنجی مرتبط با مشتریان و رفع فوری نواقص خودمان.
بازدیدکننده گرامی با تشکر از بازدید شما از سایت مدیریتی اینجانب، لطفا ضمن شرکت در نظرسنجی، نظرات خود را ذیل یکی از مطالب سایت مرقوم فرمائید. با سپاس فراوان دکتر حسن قاسمی شاد
با توجه تجربیات بیش از سی سال در بخش دولتی و خصوصی و نظر به درخواست هاي مکرر بازدیدکنندگان سایت، آماده ارائه خدمات مشاوره مدیریت در زمینه های مختلف منجمله
1-مدیریت منابع انسانی
2- مشاوره رهبری و مدیریت استراتژیک
3 - تهیه طرح های تجاری
4 - مدیریت ژاپن
لطفا درخواست خود را به صورت دقیق و شفاف به ایمیل اینجانب hghasemishad@gmail.com ارسال نمایید.
تلفن تماس ضرورری 09124193508
بازدید کننده گرامی، ضمن تشکر و قدردانی از انتخاب سایت مدیریتی اینجانب و آرزوی بهترینها برای جنابعالی ،لطفا نظرات و پیشنهادات خود را ذیل یکی از مطالب و مقالات سایت که در 6 حوزه مدیریت دسته بندی موضوعی شده است مرقوم فرمائید. با تشکر و سپاس از شما بازدیدکننده عزیز.
دکتر حسن قاسمی شاد